čtvrtek 24. ledna 2019

E.T. - Mimozemšťan (1982)

E.T.: The Extra-Terrestrial
USA

režie: Steven Spielberg
scénář: Melissa Mathison
hrají: Henry Thomas, Drew Barrymore, Pat Welsh
viděno 24. 1. 2019

Líbí se mi spousta obrazů, fascinace nocí a lesem a nocí v lese a nebem s hvězdami a záhadami vesmíru je hojně nasycena. Líbí se mi, jak spolu tři různě staří sourozenci pěkně spolupracují a jak se mají rádi. Líbí se mi bizár až surreálná scéna s osvobozováním žab ve škole. Líbí se mi obecně ten nápad mimozemšťana uvízlého na Zemi, ale nejsem si jistá, jestli film ten nápad vůbec rozvíjí do nějakého příběhu/děje. 

A i zbytek filmu jsou jen samé otázky s pozdviženým obočím. Předně Henry Thomas, nejsem si jistá, jestli bych ho označila za schopného dětského herce, ale nejsem si ani jistá, jestli náhodou nepůsobí tak otravně jenom proto, že je scénář tak divný a příběh se v půlce zastaví a dál se vůbec nehýbe kupředu. (Například nechápu, proč jsou ti "agenti" bráni jako záporáci a proč se na ně křičí "vy mu ubližujete a vy ho zabíjíte", když film nikdy neukáže, že by E.T.mu chtěli ublížit nebo že by jeho uvadající zdravotní stav měl doopravdy co do činění s jejich příchodem.) Zmínek o absentujícím otci je tam příliš mnoho na to, aby to byla jenom "náhoda", ale film s tím dál nijak nepracuje a v rozuzlení a pointě to nehraje žádnou roli, stejně jako vztah mezi Elliotem a agentem klíčenkou taky vyšumí, ačkoliv se celou první půlku hledají a agent potom naznačuje, že ví něco víc než všichni ostatní. Asi aby to bylo fér tak i postava matky je dost na ránu. Film si dá práci s tím, že cíleně ukazuje, že kromě péče o děti nemá žádný vlastní osobní život, ale ani tak si nevšimne, že se jí přímo pod nosem dějí psí kusy. Hudba Johna Williamse je přehnaně veselá i ve strašidelných nebo nebezpečných pasážích, což mě přirozeně štve. Moje dětské návštěvy mimozemšťanů prostě vypadaly jinak.

Žádné komentáře:

Okomentovat