sobota 18. listopadu 2006

Tygr a drak (2000)

Wo hu cang long/Crouching Tiger, Hidden Dragon
Tchai-wan/Čína/Hong Kong/USA

režie: Ang Lee
scénář: Hui-Ling Wang, James Schamus, Kuo-jing Tsai + Du Lu Wang (kniha)
hrají: Yun-Fat Chow, Michelle Yeoh, Ziyi Zhang, Chen Chang
viděno 18. 11. 2006, komentář ze dne 17. 6. 2017

Ach můj bože, tenhle film je pro mě tak složitý na pochopení, zvlášť když vůbec nechápu, co na tom nechápu, protože je velmi jednoduchý.

Předně je třeba říct, že co se týče wu-šu filmů, tak moje srdce vždy patřilo a patří Yimou Zhangovi. Jeho filmy jsou dramaturgicky přesné jako atomové hodiny, sveřepé, přímé, nekompromisní. Ang Lee svůj příběh vypráví jinak, Tygr a drak je rozvolněný a uhýbavý a neustále balancuje na hranici nedořečeného a nevysloveného. Aspekt, který mi v hlavě dělá asi nejvíc nepořádku, je striktní oddělení konverzačních částí, kde se posouvá příběh, a bojových scén, které trochu dokreslují postavy, zároveň mi ale také připadají i notně samoúčelné.

Nejsem obeznámená s knižní předlohou ani mýtem, který kolem sebe jednotlivé postavy zřejmě mají mít, ve výsledku je to ale samostatný příběh o hledání svobody a tak mi k jeho docenění žádný kontext fikčního světa nechybí. A přenádherná hudba Tana Duna je tam jako závoj na oči, abych si neuvědomila, jak intenzivně depresivní ten příběh je.

-"I wish that we'll be in the desert together again."



Žádné komentáře:

Okomentovat