středa 8. července 2009

Farma zvířat (1954)

Animal Farm
režie, scénář: Joy Batchelor, John Halas
hrají: Gordon Heath, Maurice Denham
viděno 8. 7. 2009

Tohle mi přišlo jako otrocká, plochá a bezmyšlenkovitá adaptace skvělé mnohovrstevnaté knihy. Tedy spolehlivý zabiják nadčasového poselství. Pohádkovým obrázkům jsem zkrátka nedokázala uvěřit sarkasmus, pokud tam vůbec byl. Nějak mi zkrátka nesedlo propagandistické zpracování antipropagandistické látky, nebo jak bych to řekla. Suchý ironický komentář sice dává některým scénám potřebný absurdizující rozměr, ale je to málo, mně to nestačí. Především jsem milovala Benjaminovu postavu v knize, ale zde byl jeho význam změněn a upozaděn, stejně jako masoidní vliv ovcí. Podobně skončila většina mrazivých momentů z knížky, dobře na mě nepůsobí ani "memorizování" nápisů na zdi stodoly. Změněný konec bych možná uznávala jako osobitou interpretaci knihy, kdyby... kdyby nebyl takový, jaký je. Dovedu si představit děti, jak se u toho smějí, ale dospělé, jak u toho pláčí, to už ne. Spíš se taky smějí, protože co jiného jim zůstalo. Prostě se to nějak zastavilo na půli cesty.


Žádné komentáře:

Okomentovat