sobota 18. ledna 2014

Dokonalý trik (2006)

The Prestige
režie: Christopher Nolan
scénář: Jonathan Nolan, Christopher Nolan
hrají: Hugh Jackman, Christian Bale, Rebecca Hall, Scarlett Johansson
viděno po premiéře, komentář z 18. 1. 2014

"Are you watching closely?" Posedlost. Šílenství. Opravdové osudové ženy. Je zajímavé sledovat, jak jsou na první pohled každá jiná - blondýnka a zrzka, jiné role a jinak načrtnuté životní dráhy, čím blíž se ale film posunuje spirálou k tragédii, tím více se sobě začínají přibližovat, osudem, povahou i rysy v obličeji najednou tvoří jedinou bytost. Jejich muži jsou na tom podobně. Místo popisu jejich proměny bych ale chtěla mluvit o proměně, která se za osm let odehrála ve mně jako divákovi. V době premiéry jsem vášnivě milovala Christiana Balea (díky výkonům, které prováděl ve svých raných filmech, jmenovitě třeba Equilibrium, Swing Kids, Americké psycho, Mechanik) a proto u mě nad Hughem Jackmanem vyhrával na celé čáře. Potom, jak se čas posunul a Christiánova kariéra šla dál čím dál podivnějším směrem (Temný rytíř povstal, Veřejní nepřátelé, Fighter, čtvrtý Terminátor), se mi jeho herecký styl něčím znechutil (hlavně ten Fighter byla poslední kapka) a teď zpětně zjišťuju, že když se nyní podívám na Dokonalý trik, moje sympatie se úplně samovolně přesunuly na stranu Hugha Jackmana. A tím nemluvím o výběru mezi jejich postavami, Velkým Dantonem a Profesorem, protože oba se do svých rolí fyzicky hodí perfektně, ale o preferenci hereckého přístupu nebo nějaké tvůrčí aury nebo jak bych to řekla. Protože ve výsledku, když srovnám jejich pohledy, tak u Christiána vidím býčí, tupé oči, kdežto u Hugha lze najít jakousi jiskru. Bratři Nolanové jsou zejména konstruktéři a toto je poslední film v jejich kariéře, kde je pro mě jejich komplikovaný výtvor ještě snesitelný, a dokonce ho snáším s radostí. Bohužel postupem času získali dojem, že si mohou dovolit cokoliv, a já jako divák už si z jejich projektů nemám co vzít. Nicméně to tady ještě neplatí. Zbožňuji prohlášení: "Abrakadabra." ♥♥♥


Žádné komentáře:

Okomentovat